Det finns fler än jag som irriterar sig på det röriga flödet i Classroom. Strukturen (eller avsaknaden av densamma) liknar flödet i sociala medier, ingen nämnd, ingen glömd. Särskilt svår känns anpassningen du under många år jobbat i LMS-varianten Moodle som är en oerhört intrikat och komplex lärplattform. Där har Google ännu en del att lära. Med detta sagt är dock Classroom mer intuitivt och 'pang på' för både lärare och elever.
Hur som helst, mitt hetaste tips är att nyttja funktionen "Ämnen" som funkar som etiketter eller hashtags som du sätter på dina publicerade meddelanden, uppgifter eller frågor för att kategorisera dem. Oavsett om du väljer att sortera via färdigheter, perioder, temaområden eller enligt nåt annat system, hjälper det eleverna oerhört att kunna klicka på länken till det aktuella ämnet och hitta alla resurser som är kopplade dit:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9OxReX0u5iNNUwkb66siYQogIzq-bpDIHQsBP0Ovts3OlbudltdPCu_rhJqUPvXzhqkPpEe82182gdsmBTYUc5nNBy7OC7ALrPWXB6AlpAuIcGl7dNRqGmXUztv5aGxv88zXqs6dfhA_-/s400/Classroom+A%25CC%2588mnen+01.png) |
Eleverna navigerar enkelt i ett slags underkategorier via 'Ämnen'. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgb6lKTfv5Sod52lnr58zh0oj1VAYgkf9lXD-YzvpsIeoejRX5pqBK0SNkdmml7FT6WKIGSepfILkzbOdH5bOx6Y_8snqh3Z-ok2j11on6EOY4tEAWivqLF4fnhjJRPWXjv9xyjYu3OhG8W/s400/Classroom+A%25CC%2588mnen+02.png) |
Välj lämpligt ämne eller skapa nytt för din uppgift. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhxkhpcjwlnDiSBDxSDZPLEcLDLJ6OVbDSWX4NPoahqWatkYXmbfhOIYo30OSpZt_30qyL0jAVYx2f_BQxnZHpiddaJ8J-DcXuwai0cKH74JVQiL93xRKC2bTuP3buOgNqCWP5APNBtsXW1/s400/Classroom+A%25CC%2588mnen+03.png) |
Allt du kopplar ihop med visst ämne samlas under den kategorin. |
Mitt näst hetaste tips för att hjälpa eleverna tillfälligtvis, inför en annalkande inlämning eller om en specifik resurs ska nyttjas här och nu, är att klicka på duttarna (redigeringsprickarna) och välja "Flytta till överst på sidan". Ska eleverna ta itu med en viss uppgift inom en snar tidsram kan du på så vis flagga den uppgift som är aktuell:
Kort och gott, du kan aldrig vara nog tydlig. Det ska inte vara ett detektivarbete för eleverna att förstå hur de ska hitta uppgifter och resurser. De ska ödsla hjärnbränslet på lärandet! Kolla även mina tips om hur eleverna hittar sina inlämningsuppgifter i Classroom:
Hur hittar eleverna sina arbeten i Classroom?
Kommentarer
Skicka en kommentar