Fram och tillbaka med uppgifterna i Classroom!
När du skapar en uppgift i Google Classroom kan det i vissa fall vara en bra strategi att först skapa ett dokument i drive som mall, vilken du sedan plockar in i Classroom genom att tilldela eleverna dokumentet via alternativet 'gör en kopia för varje elev' när du skapar uppgiften.
Principen är exakt likadan som 'force copy', som jag skrivit om i tidigare inlägg (läs mer här: Våga testa Force Copy som mallar!), fast liksom under radarn. Eleverna behöver inte göra mer än att klicka på filen för att funktionen ska aktiveras, i bakgrunden. Det här gör ju att du undviker att av misstag dela ett redigeringsbart dokument som alla kommer att vara inne och kladda med. Nu är alltså varje elev ägare till ett redigeringsbart dokument som du skapat åt dem.
När eleven sedan är klar med sin uppgift måste hen klicka på knappen 'Lämna in' uppe i högra hörnet av dokumentet. This is where the magic happens. Med den manövern sker en flytt av ägandeskap från eleven till dig som Classroom-lärare och dokumentet är inte längre åtkomligt för redigering för eleven såvida hen inte klickar på 'Ångra inlämning' i Classroom. Hur som helst, finessen är att endast ägaren av dokumentet har skrivtillgång och det är denna rättighet ni bollar fram och tillbaka på det här viset.
Nu kanske du inte alltid önskar en given mall som eleverna ska använda utan det blir bara fint att de laddar upp egna dokument i Classroom. Men principen om flytten av ägandeskap hit och dig fungerar fortfarande likadant, även om det nu saknas en knapp för 'Lämna in' i elevens dokument.
När du som lärare kommenterat och gett feedback på uppgiften är det hur som helst viktigt att klicka på den vita knappen 'Skicka tillbaka' inne i uppgiftsläge i Classroom för att på så vis alltså överföra ägandeskapet och redigeringsmöjligheten i dokumentet tillbaka till eleven för omarbetning eller för att resultatet ska bli synligt (kommentarer i Classroom syns ändå).
Titta på en bild från aktivitetsloggen som finns i Gdrive så ser du hur det funkar med växlande ägandeskap:
Ladda upp googlifierat filformat från din drive och välj 'Gör en kopia för varje elev'. |
Principen är exakt likadan som 'force copy', som jag skrivit om i tidigare inlägg (läs mer här: Våga testa Force Copy som mallar!), fast liksom under radarn. Eleverna behöver inte göra mer än att klicka på filen för att funktionen ska aktiveras, i bakgrunden. Det här gör ju att du undviker att av misstag dela ett redigeringsbart dokument som alla kommer att vara inne och kladda med. Nu är alltså varje elev ägare till ett redigeringsbart dokument som du skapat åt dem.
När eleven sedan är klar med sin uppgift måste hen klicka på knappen 'Lämna in' uppe i högra hörnet av dokumentet. This is where the magic happens. Med den manövern sker en flytt av ägandeskap från eleven till dig som Classroom-lärare och dokumentet är inte längre åtkomligt för redigering för eleven såvida hen inte klickar på 'Ångra inlämning' i Classroom. Hur som helst, finessen är att endast ägaren av dokumentet har skrivtillgång och det är denna rättighet ni bollar fram och tillbaka på det här viset.
Nu kanske du inte alltid önskar en given mall som eleverna ska använda utan det blir bara fint att de laddar upp egna dokument i Classroom. Men principen om flytten av ägandeskap hit och dig fungerar fortfarande likadant, även om det nu saknas en knapp för 'Lämna in' i elevens dokument.
När du som lärare kommenterat och gett feedback på uppgiften är det hur som helst viktigt att klicka på den vita knappen 'Skicka tillbaka' inne i uppgiftsläge i Classroom för att på så vis alltså överföra ägandeskapet och redigeringsmöjligheten i dokumentet tillbaka till eleven för omarbetning eller för att resultatet ska bli synligt (kommentarer i Classroom syns ändå).
Titta på en bild från aktivitetsloggen som finns i Gdrive så ser du hur det funkar med växlande ägandeskap:
Eleven skriver uppgiften, klickar på 'Lämna in', vilket gör dig som lärare till ägare tills du, i din tur, returnerar arbetet via Classroom och därmed ändrar skrivbehörigheten. |
Kommentarer
Skicka en kommentar