De flesta som använder Classroom i sina kurser använder flitigt funktionen Uppgift för att... ja, skapa uppgifter. Kanske lägger de också upp 'ren' information eller resurser med hjälp av funktionen Meddelande. Gott så. Däremot upplever jag att funktionen Fråga är väldigt styvmoderligt behandlad. Dags att ändra på det!
För det första: Den funktionen lämpar sig ypperligt för att ställa en s k vägvalsfråga (hinge question, checkpoint question, vändpunktsfråga, exit ticket... kärt barn har många namn) för att kolla var du har eleverna i förhållande till det tänkta målet med det ni för tillfället arbetar med. Då får du en snabb feedback och vet vad du ev. behöver justera innan ni går vidare. Det går bra mycket snabbare än att knåpa ihop nåt i ett Formulär om det endast rör sig om ett fåtal frågor och du behöver inte ta tid med att eleverna ska logga in på andra digitala verktyg:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhRZW6aM8B3aixrrAXqdN4ekfHQs1IoL8KNjC_2uQsUcdoGZI_INhABmaa9YJC-RNxUmkjbf9tTALlkJmS4t3hPXBJfn2-G126b-NEPc4jJKprEAAMqGisJuNY7GoBswGxiPMWF76BToBbG/s400/Ska%25CC%2588rmklipp+2017-10-05+10.27.02.png) |
Använd funktionen "Fråga" för en enkel exit ticket eller hinge question. |
För det andra: Frågefunktionen lämpar sig även utmärkt för att samla åsikter kring uppstart av moment eller som utvärdering i slutet av ett arbetsområde:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgU3sWuYIHrno8w499oZzIgvz7pBKhvouAXovo0APPrSjRSR7PBnxmFtSUIGrt3aOchQZtobmMXg8mb861wHUKqmKmMgwRBm2REZiDS1SfxRZX6sS2XtiP1hPEy4GeedLm1xQaBkXlOPkM1/s320/Ska%25CC%2588rmklipp+2017-10-31+10.27.43.png) |
Använd Fråga för att samla idéer, göra snabbutvärdering etc. |
On a sidenote: Det finns ännu ett sätt att maxa Classroom ur ett formativt perspektiv, genom att låta eleverna hjälpa varandra. Vi lärare måste inte svara på alla frågor, eller hur? Att låta eleverna hjälpas åt skapar en skön känsla av självständighet i lärandeprocessen och tränar även deras förmåga till solidariskt samarbete. Skapa ett Meddelande eller en Uppgift och formulera den så att fältet är öppet för kommentarer (alt. aktivera funktionen att eleverna själva kan skapa inlägg i kursen --> fliken Elever):
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhDXfvf4CfiCMHe1LgsLCLAAIw6F1_vEWfVPVefeaLb6gOe2RrpdpmElQMrDbBShSlM4gqH-ZFThgzfJdAFD-e8WRhvvo1IU1uqcsbEszkXwQCq1bl2xo6SyZ0Q03vyDwyquPg7WQtT4KGa/s320/Ska%25CC%2588rmklipp+2017-10-31+10.34.20.png) |
Låt eleverna hjälpa varandra via Meddelande/Uppgift. |
Den här funktionen kommer du också åt genom att använda ovan nämnda Fråga - men, ett men finns, de måste själva först göra ett inlägg för att se de andra inläggen. Med andra ord: Om en elev ställer en fråga syns den inte för övriga elever tills dessa själva har gjort ett inlägg. Som lärare kan du ju låta alla börja med ett inlägg i stil med sitt namn, 'hej' eller nåt liknande godtagbart och rumsrent och sedan är det alltså bara att köra på.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhI5MIk4lK-w_8ZawtRtFQoEbw1XQN1PvcjkZnalNVmrFRGL2cHBkM61It041qRSN4oIyUZTpWQeNGxIU7u6LT6qsEzwhKt_gABP7NLZV4GeSKxvy6mQRVY9vZgmDMMvPRXEB4QilhMJaWd/s320/Ska%25CC%2588rmklipp+2017-10-05+10.16.41.png) |
Eleverna hjälper varandra via Frågefunktionen. |
Kommentarer
Skicka en kommentar