Nej, digitaliseringen är inte min idé!
Det är både lite gulligt, smått förvånande, något tröttsamt och ibland en skvätt förargande när jag möts av kollegors kommentarer i stil med: "Dig ska jag strypa!", "Eleverna vill ju bara använda datorerna nuförtiden, det är ditt fel!", "Du vill ju bara att vi ska gå över till Google" o s v. Okej, jag fattar frustrationen. Jag fattar också att det känns som det aldrig ges nog tid till eftertanke, testande, utforskande för att du ska kunna bygga upp den där digitala tryggheten som är så viktig för att du ska känna dig bekväm med nya verktyg. Jag är också lärare. Jag vet att tid är vår bristvara. Jag fattar att det är tröttsamt för alla er (för alla oss) som lagt ner år av möda på att sätta sig in i diverse digitala system eller påtvingade fortbildningar, bara för att nu inse att utvecklingen sprungit vidare och det är dags att lära sig något nytt igen. Men nu går det snabbt. Och vi måste faktiskt försöka hänga med. Att inte digitalisera undervisningen är inte valbart längre. När jag hör saker i stil med "Jag har inte tid att lära mig alla nya digitala grejer" kan jag inte låta bli att tänka "Har du tid att låta bli?". Om inte tid ges, får tid tas. Om din chef, mot förmodan, skulle ifrågasätta dina prioriteringar får du helt enkelt stå på dig. Du måste inte bli kung på allt. Plocka ut några verktyg, de som redan är mest integrerade i vår verksamhet och så några kryddor som kan fungera som hjälp, inspiration och time savers i ditt eget ämne och fokusera på dessa. Ja, du hörde rätt. Time savers.
"Men detta förbannade moln!" ser jag er tänka och mentalt hytta med nävarna. En del tycks lida av svår Chromeallergi och allvarlig Googleresistens. Grejen är bara den att molnet är inget nytt, det var inte Google som uppfann det. Jag tvivlar starkt på att Google är ute efter att sno dina lektionsplaneringar och sälja dem dyrt. Däremot är informationen och hanteringen av känsliga personuppgifter endast så säker som du själv väljer att göra den. När byte du pw senast? Har du tvåstegsverifiering? Grejen är också att det faktiskt inte var mitt påfund att 'go Google'. Vi hade en IT-tekniker (God bless him) som snokade reda på Chromebooks när de var rykande färska på svenska marknaden och resten är historia. Grejen är liksom den att skolans digitalisering är en naturlig följd av den samhällsutveckling vi har idag, den är en konsekvens av att skolan har en skyldighet att anpassa sin utbildning till det moderna samhället för att rusta våra ungdomar för en nutid och framtid av sömlös integration av digitalt och analogt leverne. There's just no turning back. Släpp handbromsen, det börjar lukta bränt!
![]() |
Har du digitalpanik? |
"Men detta förbannade moln!" ser jag er tänka och mentalt hytta med nävarna. En del tycks lida av svår Chromeallergi och allvarlig Googleresistens. Grejen är bara den att molnet är inget nytt, det var inte Google som uppfann det. Jag tvivlar starkt på att Google är ute efter att sno dina lektionsplaneringar och sälja dem dyrt. Däremot är informationen och hanteringen av känsliga personuppgifter endast så säker som du själv väljer att göra den. När byte du pw senast? Har du tvåstegsverifiering? Grejen är också att det faktiskt inte var mitt påfund att 'go Google'. Vi hade en IT-tekniker (God bless him) som snokade reda på Chromebooks när de var rykande färska på svenska marknaden och resten är historia. Grejen är liksom den att skolans digitalisering är en naturlig följd av den samhällsutveckling vi har idag, den är en konsekvens av att skolan har en skyldighet att anpassa sin utbildning till det moderna samhället för att rusta våra ungdomar för en nutid och framtid av sömlös integration av digitalt och analogt leverne. There's just no turning back. Släpp handbromsen, det börjar lukta bränt!
Kommentarer
Skicka en kommentar