Fiffigt och Formativt
Ett av mina absoluta favoritverktyg när det kommer till att vara lite formativt fiffig i klassrummet är webtools.itgonline.se (gratis)verktyg för handuppräckning, gruppindelning, slumpval och snabb feedback. Som bekant handlar ju ett formativt förhållningssätt om så mycket mer än att ge feedback, men ofta är det just den aspekten som många tar fasta på och fastnar i. Men att arbeta formativt handlar också bl a om att skapa tydlighet, klara målbilder för eleverna, studiefokus och ett gott samarbetsklimat.
Verktyget jag pratar om här har bidragit till ökad studiero i mina grupper när vi har moment där vi vill hålla hög koncentrationsnivå och värna om varandras rätt att inte bli avbrutna hela tiden. Eleverna räcker upp handen digitalt och ställer sig i en hjälpkö som du som lärare kan hålla dold för dig själv, i t ex mobilen, eller på display så att alla vet vem som står på tur näst.
Noll tjafs om vem som var på tur egentligen, drastisk minskning av elever som ropar frågor rakt ut (de får ofta en påminnelse av kompisarna -"Nej, där", och så pekar de på skärmen) när vi använder Handsup. Noll tjafs vid turordning vid t ex muntliga redovisningar när vi använder Selfie. Noll tjafs när vi bildar base groups med den obligatoriska base group leadern om vi använder Groupie - fast första gången vi kör base groups brukar jag alltid sätta samman grupperna med mer eftertanke för att jobba medvetet med gruppdynamiken och mot slutet av en kurs sätter de själva samman grupperna, men det är en del av learner training-processen.
När du har ett gott och öppet lärandeklimat i gruppen vill jag tipsa dig om att också använda funktionen Selfie eller Groupie för att göra uppföljning av moment, d v s hinge questions eller vägvalsfrågor. Då undviker du att de som alltid kan alltid är de som räcker upp handen för att svara på check points. Med Selfien ska en given person förklara eller återge och med Selfien slumpar du fram medhjälpare till den personen och formar ett öppet samtal och snart vet ni vad som behöver en omgång till. Med Groupie-funktionen kan du matcha ihop en rapportör (gruppledare) med några som ska lyssna och stämma av ifall det är korrekt uppfattat. Jag använder ofta det vid nya grammatikmoment och det funkar alldeles utmärkt.
Det finns också en snabb feedbacksfunktion som liknar Gmails canned responses, d v s du kan skapa en uppsättning feedbackkommentar. Det handlar om de där kommentarerna som du ibland tycks skriva 1000 och 1000 gånger om, med liten eller ingen variation, alltså inte de som är mer individuellt syftande på specifik uppgift mot visst mål för viss elev. Detta är kanske den funktionen som jag använt allra minst, men det beror på att jag har flera andra verktyg för det, t ex Kaizena och så Googles alldeles färska, egna funktion där du kan copy + paste kommentarer inne i Google Docs, samt att den här typen av dussinfeedback är relativt verkningslös ur ett formativt perspektiv. Jag tror att tyngden i uppgiften måste avgöra om feedback light är att rätt väg att gå eller inte. Som bekant kan vi lärare som önskar jobba formativt enligt konstens alla regler lätt jobba ihjäl oss fortare än vi hinner säga 'formativ feedback' och pja, i de lägena kan ju dessa verktyg vara en life saver, rent bokstavligt.
Testa vetja!
För dig som inte hittade länken till den digitala handuppräckningen i löpande text: webtools.itgonline.se
Verktyget jag pratar om här har bidragit till ökad studiero i mina grupper när vi har moment där vi vill hålla hög koncentrationsnivå och värna om varandras rätt att inte bli avbrutna hela tiden. Eleverna räcker upp handen digitalt och ställer sig i en hjälpkö som du som lärare kan hålla dold för dig själv, i t ex mobilen, eller på display så att alla vet vem som står på tur näst.
Noll tjafs om vem som var på tur egentligen, drastisk minskning av elever som ropar frågor rakt ut (de får ofta en påminnelse av kompisarna -"Nej, där", och så pekar de på skärmen) när vi använder Handsup. Noll tjafs vid turordning vid t ex muntliga redovisningar när vi använder Selfie. Noll tjafs när vi bildar base groups med den obligatoriska base group leadern om vi använder Groupie - fast första gången vi kör base groups brukar jag alltid sätta samman grupperna med mer eftertanke för att jobba medvetet med gruppdynamiken och mot slutet av en kurs sätter de själva samman grupperna, men det är en del av learner training-processen.
När du har ett gott och öppet lärandeklimat i gruppen vill jag tipsa dig om att också använda funktionen Selfie eller Groupie för att göra uppföljning av moment, d v s hinge questions eller vägvalsfrågor. Då undviker du att de som alltid kan alltid är de som räcker upp handen för att svara på check points. Med Selfien ska en given person förklara eller återge och med Selfien slumpar du fram medhjälpare till den personen och formar ett öppet samtal och snart vet ni vad som behöver en omgång till. Med Groupie-funktionen kan du matcha ihop en rapportör (gruppledare) med några som ska lyssna och stämma av ifall det är korrekt uppfattat. Jag använder ofta det vid nya grammatikmoment och det funkar alldeles utmärkt.
Det finns också en snabb feedbacksfunktion som liknar Gmails canned responses, d v s du kan skapa en uppsättning feedbackkommentar. Det handlar om de där kommentarerna som du ibland tycks skriva 1000 och 1000 gånger om, med liten eller ingen variation, alltså inte de som är mer individuellt syftande på specifik uppgift mot visst mål för viss elev. Detta är kanske den funktionen som jag använt allra minst, men det beror på att jag har flera andra verktyg för det, t ex Kaizena och så Googles alldeles färska, egna funktion där du kan copy + paste kommentarer inne i Google Docs, samt att den här typen av dussinfeedback är relativt verkningslös ur ett formativt perspektiv. Jag tror att tyngden i uppgiften måste avgöra om feedback light är att rätt väg att gå eller inte. Som bekant kan vi lärare som önskar jobba formativt enligt konstens alla regler lätt jobba ihjäl oss fortare än vi hinner säga 'formativ feedback' och pja, i de lägena kan ju dessa verktyg vara en life saver, rent bokstavligt.
Testa vetja!
För dig som inte hittade länken till den digitala handuppräckningen i löpande text: webtools.itgonline.se
Kommentarer
Skicka en kommentar