QR-kod i skolan? Javisst!
QR-koden (Quick Response Code) är ett slags 'streckkod goes bananas' som rymmer otroligt mycket info och som vi använder för att t ex checka in på flyg eller ta reda på mer info på annonser eller förpackningar. Många pedagoger har upptäckt det finurliga med att använda QR-koder även inom undervisningen. Har du aldrig provat? Testa! QR-koder funkar inom alla åldersgrupper och i alla ämnen, fantasin sätter gränserna!
Det vanligaste sättet, och även det som jag själv hittills mest använt, är att QR-koden leder eleven till en ljudfil, ett filmklipp eller en sida med information eller instruktioner som jag vill att eleven ska använda på nåt sätt. Oftast fixar jag gärna QR-koder av muntlig feedback och lägger in det i elevens textdokument, eftersom jag inte alltid ids använda tillägg som t ex Kaizena - även om just det exemplet är ett mycket användbart formativt verktyg. Varför? Tja, för att vissa finurliga formativa verktyg ibland kräver för många steg innan feedback ska levereras och sånt har vi inte alltid tid med i den här branschen. Digitaliseringen ska underlätta det pedagogiska vardagsarbetet, inte göra det knöligare. Initialt knöligt, det är helt okej och oftast ett måste, men återkommande knöl hamnar på min svarta lista.
Andra exempel på hur pedagoger använder QR-koder i skolan är t ex inom idrotten vid t ex orientering, geocaching eller att låta QR-koderna gömma ledtrådar eller problem att lösa i en uteaktivitet som lotsar eleverna vidare på en skattjakt. Eller QR-koder som bäddas in i en bild och innehåller berättarröst (kanske elevernas?) eller en sång som passar till bildens tema.
För något år sedan på en konferens lyssnade jag till Ivana Eklund när hon berättade hur hon jobbade med nyinlärning av svenska med språkintroduktionselever. Här är en länk till ett inlägg om hur hon jobbar med Qr-koder: QR-koda vad du vill och bli mer trådlös
Här är också en länk till lärarpodden Didaktorn där Ivana Eklund berättar mer om sitt arbetssätt: "Analfabetisk genväg"
Här är ett blogginlägg på Pedagog Västerbotten om hur man kan jobba med QR-kod i förskolan: QR-koder på förskolegården
Här är en länk till en gratis QR-kodskapare: QR Code Monkey, men det finns många fler sidor och appar. Naturligtvis förutsätter det att mottagaren av koden har en QR-kodläsare, antingen som app installerad i sin mobil, platta eller till exempel som Chrometillägg i webbläsaren.
Tänk på att om du i efterhand mixtrar med länken som kopplas till QR-koden slutar den att fungera. Du ska också tänka på vilken typ av uppgifter du använder i din QR-kod. Inga känsliga personuppgifter, inget som går att identifiera till person via namn, bild, telefonnummer o s v om inte tillstånd finns och särskilt inte om du har elever med skyddad identitet.
Läs mer om Personuppgiftslagen här:
Det vanligaste sättet, och även det som jag själv hittills mest använt, är att QR-koden leder eleven till en ljudfil, ett filmklipp eller en sida med information eller instruktioner som jag vill att eleven ska använda på nåt sätt. Oftast fixar jag gärna QR-koder av muntlig feedback och lägger in det i elevens textdokument, eftersom jag inte alltid ids använda tillägg som t ex Kaizena - även om just det exemplet är ett mycket användbart formativt verktyg. Varför? Tja, för att vissa finurliga formativa verktyg ibland kräver för många steg innan feedback ska levereras och sånt har vi inte alltid tid med i den här branschen. Digitaliseringen ska underlätta det pedagogiska vardagsarbetet, inte göra det knöligare. Initialt knöligt, det är helt okej och oftast ett måste, men återkommande knöl hamnar på min svarta lista.
Andra exempel på hur pedagoger använder QR-koder i skolan är t ex inom idrotten vid t ex orientering, geocaching eller att låta QR-koderna gömma ledtrådar eller problem att lösa i en uteaktivitet som lotsar eleverna vidare på en skattjakt. Eller QR-koder som bäddas in i en bild och innehåller berättarröst (kanske elevernas?) eller en sång som passar till bildens tema.
För något år sedan på en konferens lyssnade jag till Ivana Eklund när hon berättade hur hon jobbade med nyinlärning av svenska med språkintroduktionselever. Här är en länk till ett inlägg om hur hon jobbar med Qr-koder: QR-koda vad du vill och bli mer trådlös
Här är också en länk till lärarpodden Didaktorn där Ivana Eklund berättar mer om sitt arbetssätt: "Analfabetisk genväg"
Här är ett blogginlägg på Pedagog Västerbotten om hur man kan jobba med QR-kod i förskolan: QR-koder på förskolegården
Här är en länk till en gratis QR-kodskapare: QR Code Monkey, men det finns många fler sidor och appar. Naturligtvis förutsätter det att mottagaren av koden har en QR-kodläsare, antingen som app installerad i sin mobil, platta eller till exempel som Chrometillägg i webbläsaren.
Tänk på att om du i efterhand mixtrar med länken som kopplas till QR-koden slutar den att fungera. Du ska också tänka på vilken typ av uppgifter du använder i din QR-kod. Inga känsliga personuppgifter, inget som går att identifiera till person via namn, bild, telefonnummer o s v om inte tillstånd finns och särskilt inte om du har elever med skyddad identitet.
Läs mer om Personuppgiftslagen här:
Kommentarer
Skicka en kommentar