Gör om, gör rätt med Gform och Quiz!
Google Formulär har blivit väldigt poppis bland lärare, särskilt sedan Quiz-funktionen introducerades. Du kan nu skapa ett Quiz som tillåter poängsättning, som är helt eller delvis självrättande och som ger möjlighet till direkt respons eller fördröjd respons ända ner på frågenivå. Hur intrikat och komplicerat många än väljer att göra sina Quiz, missas ofta ändå de inställningar som tillåter eleverna återkomma till uppgiften och redigera sina svar senare om tanken är att uppgiften ska vara av instuderingskaraktär och inte nödvändigtvis generera slutresultat direkt, som t ex vid ett provtillfälle.
Resultatet blir att du, trots den formativa intentionen, använder ditt Quiz i provläge där bara ett enda svar godtas. Det kan också innebära att eleverna måste fullfölja under samma session som uppgiften påbörjades för att inte behöva lämna walk over, så att säga. Således kanske de tvingas hasta igenom en uppgift som var tänkt att genomföras i lärandesyfte och som egentligen borde ges mer svängrum i form av tid och eftertanke.
Ha koll på följande i inställningarna i ditt Gform så att uppgiften följer din pedagogiska intention:
Det finns också möjlighet att låta eleverna göra om samma uppgift, helt och hållet från början, vilket lämpar sig utmärkt för repetition eller omprov. Med andra ord, låta eleverna skicka in fler än ett svar:
En sak att tänka på är att om tanken är att eleven ska kunna redigera sitt svar eller göra om från början är att avmarkera alternativet att 'Den svarande kan se korrekta svar':
Tänk också på att om du använder formatet Quiz och gör varenda fråga obligatorisk, men hade tänkt dig en uppgift som sträcker sig längre än t ex en lektion, riskerar du göra både dig och eleven frustrerad. Eleven måste svara på alla obligatoriska frågor för att kunna skicka in formuläret. Det kan sluta med att eleven bara stänger ner fönstret och allt arbete går förlorat.
Ytterligare en sak att tänka på är att allt detta förutsätter att eleven klickar på den blå 'SKICKA'-knappen för att avsluta uppgiften. Om eleven istället bara stänger ner fönstret kommer en pop-up fråga om hen vill stanna på/lämna sidan. Det är inte alltid eleven reflekterar över vad som händer när fönstret bara stängs ner för att det är bråttom till rast eller nästa lektion.
Här finns även ett klipp om detta med skillnaden på att 'Redigera svar' eller 'Skicka in nytt svar':
Resultatet blir att du, trots den formativa intentionen, använder ditt Quiz i provläge där bara ett enda svar godtas. Det kan också innebära att eleverna måste fullfölja under samma session som uppgiften påbörjades för att inte behöva lämna walk over, så att säga. Således kanske de tvingas hasta igenom en uppgift som var tänkt att genomföras i lärandesyfte och som egentligen borde ges mer svängrum i form av tid och eftertanke.
Ha koll på följande i inställningarna i ditt Gform så att uppgiften följer din pedagogiska intention:
![]() |
Inställning för provläge: Eleven kan bara svara en gång. |
![]() |
Inställning för lärandeläge: Eleven kan gå tillbaka och redigera sitt svar vid senare tillfälle. |
Det finns också möjlighet att låta eleverna göra om samma uppgift, helt och hållet från början, vilket lämpar sig utmärkt för repetition eller omprov. Med andra ord, låta eleverna skicka in fler än ett svar:
![]() |
Inställning för repetition eller omprov: Eleven får göra om allt från början. |
En sak att tänka på är att om tanken är att eleven ska kunna redigera sitt svar eller göra om från början är att avmarkera alternativet att 'Den svarande kan se korrekta svar':
![]() |
Inställning för Quiz: Avmarkera 'se korrekta svar' om din intention är att eleven ska kunna redigera eller göra om uppgiften. |
Tänk också på att om du använder formatet Quiz och gör varenda fråga obligatorisk, men hade tänkt dig en uppgift som sträcker sig längre än t ex en lektion, riskerar du göra både dig och eleven frustrerad. Eleven måste svara på alla obligatoriska frågor för att kunna skicka in formuläret. Det kan sluta med att eleven bara stänger ner fönstret och allt arbete går förlorat.
![]() |
Inställning för Quiz: Undvik alltför många obligatoriska frågor om uppgiften är omfattande. |
Ytterligare en sak att tänka på är att allt detta förutsätter att eleven klickar på den blå 'SKICKA'-knappen för att avsluta uppgiften. Om eleven istället bara stänger ner fönstret kommer en pop-up fråga om hen vill stanna på/lämna sidan. Det är inte alltid eleven reflekterar över vad som händer när fönstret bara stängs ner för att det är bråttom till rast eller nästa lektion.
Här finns även ett klipp om detta med skillnaden på att 'Redigera svar' eller 'Skicka in nytt svar':
Kommentarer
Skicka en kommentar