APL-loggbok med G Suite for Education?
Inom min svängradie finns en andel Googleskeptiker, eller Chromeallergiker, som de så fyndigt uttrycker det. Jag bör själv räknas som en konverterad sådan, så jag är väl medveten om den inre kampen... Men hur det än står till med ens preferenser och farhågor går det inte att ducka i en evighet för det faktum att Google snickrat ihop ett fantastiskt användbart, flexibelt och intuitivt litet paket appar som funkar för många olika ändamål i skolans värld.
Eftersom jag är verksam IKT-pedagog inom gymnasieskolan vet jag att det snart kommer APL-perioder för våra yrkeselever och ett av de givna momenten under den delen av utbildningen är att skriva loggbok. En del branscher har digitala loggböcker som motsvarande elevgrupper använder, andra inte. För vår skolas del har plattformen Moodle under många år varit vår lösning och funkat väl. Men det finns alternativ till denna nu. Om en vågar go google.
En variant som känns enkel att ta till är att konstruera ett Classroom för APL eller lägga en specifik uppgift i ett redan befintligt Classroom och sedan plocka upp ett Google Formulär där du själv, eller i samråd med kollegor och elever, bestämmer hur styrt detta formulär ska vara.
En väldigt styrd loggbok skapar du genom att i formuläret helt enkelt lägga till de frågor du vill ha svar på och de svarstyper du vill ska erbjudas, flerval, kryssrutor, skalor, öppna svar... Kan ju vara en fördel om det till exempel också handlar om att utvärdera en vald praktikplats långsiktigt och du vill ha data att analysera över tid.
En del lärare vill istället ha en väldigt öppet loggbok. Skapa då en enda fråga med 'kort svar' eller 'långt svar' där eleven kan skriva fritt enligt vissa instruktioner eller frågeställningar.
Tyvärr hamnar inlämnade svar lite huller om buller i svarsfliken på formuläret, dvs sorterade på när de lämnas in och inte vem som skrivit det, vilket gör många dagsuppdateringar från många elever lite svårt att överblicka i svarsfliken. Att radera svar allt eftersom de ramlat in motverkar ju också den formativa finessen med loggboken. Men då finns ju möjligheten att öppna svaren i Google Kalkylark, fast där kan väldigt textiga svar bli lite jobbiga att läsa. Som tur är finns då tillägg till Kalkylark för att råda bot på det, t ex 'Save as doc'. Men, dock, ska du dessutom kommentera och ge feedback (vilket jag förutsätter) funkar ju inte detta att göra från kalkylarket, utan du måste knalla tillbaka till formuläret. Själv skulle jag bli galen på att göra den här promenaden mellan appar för varje APL-uppdatering under 5 veckors tid. Men vi är ju alla olika.
Dessutom, när du använder Classroom som transit blir uppgiften klarmarkerad automatiskt och formuläret är tomt varje gång eleven åter öppnar det igen. Om tanken är att både elev och lärare ska följa en utvecklingsprocess kanske det inte är det bästa alternativet. Välj i så fall att dela Formuläret på annan väg än Classroom och se till att funktionen 'redigera efter sändning' är aktiverad. Då kan eleven fortsätta sin rapportering där hen slutade.
So, what's my point with this rambling? Jo, att jag nog hellre puffar för ett enkelt Gdoc från Drive till Drive eller lägga detta Gdoc som uppgift i Classroom med kopia för varje elev. Om detta ska jag svamla i ett blogginlägg i nära framtid... (länk komma här)
Eftersom jag är verksam IKT-pedagog inom gymnasieskolan vet jag att det snart kommer APL-perioder för våra yrkeselever och ett av de givna momenten under den delen av utbildningen är att skriva loggbok. En del branscher har digitala loggböcker som motsvarande elevgrupper använder, andra inte. För vår skolas del har plattformen Moodle under många år varit vår lösning och funkat väl. Men det finns alternativ till denna nu. Om en vågar go google.
En variant som känns enkel att ta till är att konstruera ett Classroom för APL eller lägga en specifik uppgift i ett redan befintligt Classroom och sedan plocka upp ett Google Formulär där du själv, eller i samråd med kollegor och elever, bestämmer hur styrt detta formulär ska vara.
En väldigt styrd loggbok skapar du genom att i formuläret helt enkelt lägga till de frågor du vill ha svar på och de svarstyper du vill ska erbjudas, flerval, kryssrutor, skalor, öppna svar... Kan ju vara en fördel om det till exempel också handlar om att utvärdera en vald praktikplats långsiktigt och du vill ha data att analysera över tid.
En del lärare vill istället ha en väldigt öppet loggbok. Skapa då en enda fråga med 'kort svar' eller 'långt svar' där eleven kan skriva fritt enligt vissa instruktioner eller frågeställningar.
Tyvärr hamnar inlämnade svar lite huller om buller i svarsfliken på formuläret, dvs sorterade på när de lämnas in och inte vem som skrivit det, vilket gör många dagsuppdateringar från många elever lite svårt att överblicka i svarsfliken. Att radera svar allt eftersom de ramlat in motverkar ju också den formativa finessen med loggboken. Men då finns ju möjligheten att öppna svaren i Google Kalkylark, fast där kan väldigt textiga svar bli lite jobbiga att läsa. Som tur är finns då tillägg till Kalkylark för att råda bot på det, t ex 'Save as doc'. Men, dock, ska du dessutom kommentera och ge feedback (vilket jag förutsätter) funkar ju inte detta att göra från kalkylarket, utan du måste knalla tillbaka till formuläret. Själv skulle jag bli galen på att göra den här promenaden mellan appar för varje APL-uppdatering under 5 veckors tid. Men vi är ju alla olika.
Dessutom, när du använder Classroom som transit blir uppgiften klarmarkerad automatiskt och formuläret är tomt varje gång eleven åter öppnar det igen. Om tanken är att både elev och lärare ska följa en utvecklingsprocess kanske det inte är det bästa alternativet. Välj i så fall att dela Formuläret på annan väg än Classroom och se till att funktionen 'redigera efter sändning' är aktiverad. Då kan eleven fortsätta sin rapportering där hen slutade.
So, what's my point with this rambling? Jo, att jag nog hellre puffar för ett enkelt Gdoc från Drive till Drive eller lägga detta Gdoc som uppgift i Classroom med kopia för varje elev. Om detta ska jag svamla i ett blogginlägg i nära framtid... (länk komma här)
Kommentarer
Skicka en kommentar