APL-loggbok i Classroom, hur svårt kan det va?
Nu är det tredje gången jag skriver om APL-loggbok. Tredje gången gillt, third time's the charm och allt sånt. Jag gillar det faktum att min hjärna fungerar. Men tydligen rätt långsamt. Å andra sidan är processen rätt stökig och för det mesta hyfsat överlastad, så vissa tankar måste liksom gräva sig fram bit för bit innan de ploppar fram. Ni vet, som han den där Professor Balthazar. Ni som inte fattar den referensen kan kolla länken - eller googla själva.
Nåväl. Jag har inte riktigt trivts med joxet kring APL-loggbok med hjälp av Googles appar och det beror på att det har rört sig om lösningar som kräver rätt mycket av både lärare och elev. Häromdagen aktualiserades frågan på nytt av en yrkeslärare som behövde ett bra digitalt alternativ för APL-reflektionerna. Processen måste vara så enkel som möjligt. Digitaliseringen ska underlätta.
Ok, håll i er - den ultimata smartlösningen om du frågar mig och om du använder dig av ett fritt loggboksskrivande, d v s eleverna ska reflektera fritt kring ett antal frågeställningar eller punkter:
Classroom + uppgift + privata kommentarer = APL-loggbok. Easy peasy. Kolla mitt klipp för demo:
Nåväl. Jag har inte riktigt trivts med joxet kring APL-loggbok med hjälp av Googles appar och det beror på att det har rört sig om lösningar som kräver rätt mycket av både lärare och elev. Häromdagen aktualiserades frågan på nytt av en yrkeslärare som behövde ett bra digitalt alternativ för APL-reflektionerna. Processen måste vara så enkel som möjligt. Digitaliseringen ska underlätta.
Ok, håll i er - den ultimata smartlösningen om du frågar mig och om du använder dig av ett fritt loggboksskrivande, d v s eleverna ska reflektera fritt kring ett antal frågeställningar eller punkter:
Classroom + uppgift + privata kommentarer = APL-loggbok. Easy peasy. Kolla mitt klipp för demo:
Kommentarer
Skicka en kommentar