Proffsigt med Padlet för lärande och samarbete!

Jag använder Padlet i många olika situationer och för allehanda syften i den pedagogiska verksamheten. Här är några exempel på hur detta verktyg kan hjälpa dig att presentera, bearbeta, följa upp eller diskutera:

Första stegen mot litterär analys på engelska

I en språkgrupp på gymnasienivå tog eleverna sina första steg mot ett mer litteräranalytiskt tänk på engelska via en Padlet. Jag preppade identiska Padlets, en för varje base group, där jag spred ut några trigger-for-thoughts enligt en analysmodell vi bekantat oss med i samband med läsning av novellen "Lady Chatterley's Chicken" av Lousie Doughty i samlingen Pigs can't fly and other stories. För varje analyssteg fick grupperna, på engelska, diskutera möjliga tolkningar, underliggande symbolik och tematiska inslag och dessutom presentera citat på detta, för att träna sig på att underbygga sina resonemang med relevanta citat från källan. När deras grupparbete var klart hade varje gruppmedlem, via den gemensamt skapade Padleten, en samling möjliga citat och analysvägar att luta sig mot inför den individuella skriftliga analysen. Därmed slapp vi det sedvanliga 'gruvarbetet' inför en större skriftlig inlämning som ofta gör processen jobbigare än den behöver vara, eftersom de redan hade fått tänka, resonera och tillsammans studera texten.


Backchannel vid föreläsningar

Vid tillfällen där jag har föreläsningar i större samlingar eller, för den delen, går igenom något med en elevgrupp där jag vet att frågor finns, men att de kanske inte vill ställa dem rakt ut i klassen, funkar en Padlet som ett slags backchannel alldeles utmärkt. Alla deltagare får tillgång till länken via lämplig kanal och sedan gäller det bara att hålla ett öga på när frågorna rullar in. I vissa fall använder jag en Padlet för att dirigera om frågor som inte är av superakut karaktär utan som går bra att besvara efteråt. Då blir Padleten mer som en mer långlivad resursbank med Q&A kopplade till presentationen.


Resursbank som stöd för egen fortbildning

Ibland låter jag en Padlet funka som en ren resursbank med summering av de punkter jag tagit upp vid t ex lärarfortbildning och deltagarna har möjlighet att sedan söka hjälp via Padleten som ett första steg för att sålla googlandet och youtubandet litegrann för att om möjligt spara på den knappa tiden som finns att tillgå för egen fortbildning.



Resonerande grammatik

Många gånger funkar en Padlet bra formativt syfte där vi behöver göra om-göra rätt på ett specifikt moment eller för att tackla ett nytt moment från allra första början. Utifrån tanken att eleverna ska resonera sig fram för att hitta grammatiska strukturer och mönster för att stabilisera grunderna i språkfärdigheten går det att använda en Padlet som t ex innehåller ett antal fraser som ska analyseras, kanske översättas och förklaras. Jag delar länkar till alla grupper eller par och har sedan själv varje Padlet öppen för att kunna följa det framväxande resonemanget och lägga mig i med direkt feedback där jag ser det nödvändigt och sedan ge lite mer fördröjd feedback då deras Padlet är klar. Med den nya funktionen där du kan koppla poster i din Padlet går det ännu enklare att skapa mönster. Där jag ser ett behov av mer stödresurser kan jag även infoga klipp, länkar eller röstinmatning med mera. Eleverna uppskattar också att kunna välja friare format på sina kommentarer och inte enbart mata in text.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Google Presentationer som bildspel - enkelt fixat!

Hur spelar du in ljud med en Chromebook?

Skapa posters i Google Docs